#18 Happy or sad? Wszystkich Świętych

10/31/2016

Dzień dobry Misie!


Dzisiaj postanowiłam poruszyć bardzo aktulny temat, ponieważ dotyczy on święta mającego miejsce już... jutro (właściwie też tego pojutrze), czyli Wszystkich Świętych (i Zaduszków).
Do napisania o tym skłonił mnie mój wczorajszy, kilkugodzinny wyjazd na wieś, którego głównym celem było właśnie nawiedzenie cmentrza na którym pochowana jest część moich krewnych.


W dzisiejszym poście chciałam poruszyć pytanie, jaki jest charakter wyżej wspomnianego święta.
Jest wesołe czy smutne? I właściwie, czego ono dotyczy?

Wszystkich Świętych, zwane czasami także Wszystkich Zmarłych jak dla mnie jest świętem wesołym, pokazującym, że ludzie nie są aż tak zepsuci.

Aby dojść do takiego wniosku trzeba najpierw przeanalizować, czego owe święto dotyczy. Święto to powstało dla upamiętnienia najpierw męczenników, później wszystch osób świętych, a aktualnie upamiętnia wszystkich wierzących za życia zmarłych. Jest więc świętem pamięci.

Gdy jako dziecko przekonana byłam, że święto to odnosi się do straty, że jest smutne, zwiększa uczucie braku osób których już z nami nie ma.

Aktualnie moje zdanie na ten temat nieco się różni.


Powiem tak - może określanie tego święta wesołym (tak jak napisałam na górze) to jednak lekka przesada, ale z pewnością nie jest ono także smutne. Wydaje mi się że to święto jest po prostu PIĘKNE.

Powstało ono, aby nie zapomnieć. Nie zapomnieć o męczennikach, świętych, ale także wszystkich naszych bliskich krewnych, którzy już odeszli. Myślę że pamięć jest naprawdę piękną rzeczą. Pomimo, że fizycznie tych osób nie ma, wciąż gdzieś z nami są.
Nie znałam osobiście nikogo pochowanego na cmentarzu który wczoraj odwiedziłam, właściwie wszyscy zmarli zanim się urodziłam, a jednak wiem o ich istnieniu. Wiem, że byli istotną częścią mojej rodziny, dlatego nie chcę, żeby pamięć o nich całkowicie zaginęła.

Sama chciałabym aby po mojej śmierci ktoś odwiedzał mój grób, bo właściwie kto z nas chciałby umierać w zapomnieniu, nie zapamiętany później przez nikogo, tak po prostu zniknąć?


Podsumowując:

Uważam, że Wszystkich Świętych (i Zaduszki) to naprawdę piękne święto, które nie powinno kojarzyć nam się ze smutniem. Pokazuje ono bowiem, że ludzie pamiętają, chcą pamiętać, a nam samym przypomina o osobach które odeszły.




You Might Also Like

9 comment

  1. Ja nigdy nie lubiłam tego święta i co roku przygnębia mnie myśl, że muszę iść na cmentarz odwiedzać te wszystkie groby. Każdy najwidoczniej ma do tego wszystkiego inne podejście, ale wydaje mi się, że na cmentarz powinno się chodzić cały rok a nie tylko 1 listopada. Tak samo z walentynkami w przypadku okazywania miłości. W każdym razie bardzo interesujący post. Z pewnością jeszcze tutaj wpadnę. U mnie również pojawił się nowy wpis, który dotyczy stylizacji na Halooween także serdecznie zapraszam <3 www.mademoisellekinga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mądrze napisałaś. Nie sądzę, żeby Wszystkich Świętych było smutnym świętem, a jedynie ważnym - a jak wiadomo, wszystko, co ważne, niesie z sobą refleksję, którą często mylimy ze smutkiem. Zazwyczaj ciężko jest mi się zebrać w sobie tak, aby zatrzymać się i powspominać, potrzebuję do tego odpowiednich warunków. Zawsze odnajduję je w dzień Wszystkich Świętych. Dlatego bardzo lubię to święto, mimo że wielu za nim nie przepada ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie to jest dzień, w którym szczególnie modlimy się za zmarłych i odwiedzamy te groby, do których mamy daleko i niecodziennie możemy je odwiedzić. Udał ci się ten post. Fajnie się go czytało :D

    http://klaudia-modelska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie przepadam za tym dniem, ponieważ przypomina mi, że straciłam osoby, które mogły być bliskie dla mnie, ale śmierć nie pozwoliła nam na poznanie się. Głównie chodzi mi o moich dziadków, idąc na ich groby czuję ból, ponieważ wiem, że byliby dla mnie bardzo ważni, dlatego też jest mi smutno, że nie mogłam ich poznać.

    Millie Matyska(klik)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest to święto dość przykre ponieważ przypomina mi o tych których juz nie ma ze mną i nie będzie. Natomiast pamięc o nich będzie zawsze.



    Zapraszam-Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak się cieszę, że mogę znaleźć na blogach coś więcej niż tylko inspiracje jesienne!
    Ja nie uważam, że to święto jest smutne ale wesołym bym też go nie nawzwała czy jest piękne hm.. nie wiem? Czasami sobie myślę, że święto jest dziwne bo w sumie o zmarłych trzeba pamiętać zawsze a nie tylko od święta, ale mimo wszystko cieszę się, że pomimo halloween i innych takich ludzie nadal potrafią choć w ten jeden dzień okazać serce dla tych co odeszli

    >> VANILLIA96.BLOGSPOT.COM <<

    OdpowiedzUsuń
  7. Super, że istnieje coś takiego w Polsce. Jednak jestem zdania, że o zmarłych powinno pamiętać się każdego dnia, a nie raz w roku...
    http://aleksandragroszkowska.blogspot.com/2016/10/justin-bieber-let-me-love-youpoppy.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie to jest dzień, w którym jeżdżę na groby moich bliskich. Moim zdaniem jest to święto nie do śmiechu ale też nie do smutku. Po prostu święto, w którym przypominam sobie o zmarłych. Jest to święto, w którym widać jak ludzie pokazują serce dla tych co odeszli.
    Pozdrawiam, Julia
    http://juleczkazon.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

♥ nie bawię się w obs za obs itp., więc nawet nie pytaj - i tak nie odpowiem, a tylko mnie zniechęcisz ♥
♥ zostaw w komentarzu link do siebie, jeśli twój blog mnie zainteresuje, to zostanę u Ciebie na dłużej! ♥
♥ staram się odwiedzić każdy blog/kanał na yt, który zostawiliście w komentarzu ♥
♥ każdy komentarz odnoszący się do posta jest dla mnie motywacją do dalszego pisania ♥

Translate

Szukaj na tym blogu

Popular Posts

Subscribe